någon som vet?

Jag fick reda på att jag har (diagnosen??) ämnesomsättning, Eller ja att jag kan ha de?
Har läst lite om diagnosen och det stod något om låg ämnesomsättning.. Det fanns lite information om vad det var osv. Jag tycker att texten passar in på mig.. Någon som vet om det är farligt med låg ämnesomsättning elr ngt?
Kan man få bort det?
Orolig tjej! :O

Låg ämnesomsättning
En person med låg ämnesomsättning f örbränner maten långsamt. Maten ligger kvar länge i magen, avfallsprodukter förs ut långsammare.( Har ofta dålig aptit och känner sig däst länge efter en kraftig måltid. Blir lätt frusen, har kalla händer och fötter, känner sig trött, apatisk och deprimerad.

Äter ofta för mycket raffinerade kolhydrater (vitt bröd, kakor, sötsaker) eftersom hon inte blir sugen på kraftig proteinrik mat.) Men det är bättre att äta långsamma kolhydrater (fullkornsprodukter, grönsaker) tillsammans med magert protein som håller igång ämnesomsättningen. Fett sänker förbränningen och bör undvikas. De ska inte äta mycket kött eftersom det tar lång tid att smälta. Motion är viktigt.

 

Det som jag har markerat stämmer ganska bra in på mig!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0